Vinn drömbokhandeln.se och bygg någonting bra där

Uppdatering: Det blev lite kort om tid så vi förlänger utmaningen ytterligare en vecka. Senast den 6 maj vill vi ha ditt tävlingsbidrag. Den 8 maj presenterar vi vinnaren.

Alltså: Vad skulle just du använda domänen drömbokhandeln.se till om den var din?

Det kan vara i princip vad som helst, men vinner gör den som vi tycker på bästa sätt gynnar den lokala, fysiska bokhandeln. Förslaget som vinner ska vara möjligt att genomföra och helst ser vi att det faktiskt blir av.

Priset är domänen drömbokhandeln.se (och drombokhandeln.se) betald i tre år och din så länge du fortsätter betala därefter.

För lite mer än ett år sedan startade vi webbplatsen Drömbokhandeln.

Tanken med drömbokhandeln.se var att inspirera den fysiska bokhandeln. Detta skulle vi göra genom att samla in och lyfta fram goda exempel och särskilt föredömliga bokhandlare. Sidans läsare fick möjlighet att ösa kärlek över sin bokhandel, nominera den till titeln “drömbokhandel” och bokhandlarna fick dela med sig av sina framgångstips. Det var aldrig tänkt som en tävling och ingen pristagare utsågs. Däremot fick sidan en hel del uppmärksamhet, syntes i branschpressen och inspirerade flera tävlingar som utsåg den på ett eller annat sätt bästa bokhandeln. Det sistnämnda är vår egen tolkning, kanske hade det blivit tävlingar under våren 2012 även utan drömbokhandeln.se.

Vi tror fortfarande på den här idén, att inspirera och stötta den fysiska bokhandeln, så att den (och här tar vi i från tårna) ska kunna uppfinna sig själv på nytt och överleva de utmaningar som den står inför. Men hur ska domänen användas för att på bästa sätt gynna bokhandeln? Vi skulle önska att Drömbokhandeln lever vidare och vill nu utmana dig att bli den som ser till att det blir så; bättre och förhoppningsvis längre än vad vi lyckades med. Därför utlyser Sekwa förlag en tävling där priset är domänen drombokhandeln.se (och drömbokhandeln.se), betald i tre år, och viss hjälp med lanseringen.

Hur ska du då göra för att vinna detta fina pris? Skriv en kort plan för vad just du skulle använda domänen drömbokhandeln.se till om den var din. Hur skulle du genomföra det? Skulle du ta hjälp av någon? Skulle det finnas en koppling till fysiska aktiviteter eller skulle innehållet på drömbokhandeln.se vara helt webbaserat? Hur skulle du lansera sidan för dina valda målgrupper?

Vem vinner? Avgörande kommer att vara om ditt förslag lever upp till den ursprungliga idén med drömbokhandeln.se och på ett smart sätt gynnar den lokala, fysiska bokhandeln, oavsett om den tillhör en kedja eller de oberoende. Helst ser vi att ditt projekt är genomförbart och allra helst ser vi att det faktiskt genomförs när domänen blir din.

En jury (bestående av förlagsfolk och pr-folk) kommer att utse vinnaren (och beslutet kan inte överklagas) som därefter får ta över domänen för att genomföra sin plan. Vi kan hjälpa till med en pressrelease och kommer så gott vi kan att stödja marknadsföringen av sidan genom nyhetsbrev, webbplats, Facebook och Twitter. Kommer vinnaren på fler saker som vi möjligtvis kan hjälpa till med runt lanseringen så kan vi säkert komma överens.

Vi hoppas att ni tycker det här är så pass kul att vi får möjlighet att berätta även om projekt och idéer som inte vinner förstapriset, men det kan vi tala mer om vid ett senare tillfälle.

Förslaget ska vara oss tillhanda senast måndag den 6 maj. Mejla det till drombokhandeln@sekwa.se. Vinnaren presenteras på onsdag den 8 maj. [Uppdaterad]

Det finns även andra sorters bokhandlare; nätbokhandel, livsmedelshandel och topplistan på bensinmacken, för att bara nämna några. De är också bra att ha, men de fyller inte riktigt samma funktion som den lokala bokhandeln, och de står inte riktigt inför samma slags utmaningar. Om de säljer få böcker en dag kan de lätt börja sälja brödrostar istället, eller kanske ett par liter mjölk eller spolarvätska. Den lokala bokhandeln är en särskild plats, några personer med ett brinnande intresse för böcker, deras kunder, och en serie händelser som kan vara helt oförutsedda eller fullständigt genomtänkta. Ibland. Ibland är den lokala bokhandeln en hylla bästsäljare, ett par lådor skrivarpapper och ett ställ med lokala souvenirer.

Boken Drömbokhandeln kommer ut som pocket i april. Är inte det här bara ett sätt att sälja fler böcker? Nej. Men boken inspirerade oss att skapa webbplatsen och att försöka lyfta upp föredömliga bokhandlare. Jo. För det är ju precis att sälja fler böcker som bokhandeln tjänar mest på. Inga konstigheter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>